Varför ska man ångkoka grönsaker till katten?

Grönsaker


Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag hamnat i blåsväder med andra BARF:are över att jag hävdar att man ska ångkoka grönsakerna innan man ger dem. Eftersom det heter biologiskt anpassad föda så förstår många inte varför man ska ångkoka grönsakerna, men det ska jag förklara!


Köttätande djur är inte alls gjorda för att spjälka råa grönsaker, faktum är att de vegetabilier köttätare är gjorda för att få i sig ska komma från magen på deras bytesdjur, och det i spjälkad form.


Växtätande djur har speciella bakterier i sin tarm, encelliga djur som kallas för protozoer. Dessa djur hjälper växtätaren att "klippa sönder" växtcellerna så växtätaren kan ta upp näringen. Inget djur kan själv bryta ned vegetabilier, de måste ha särskilda bakterier som hjälper dom med det!
Köttätare däremot har inte de här bakterierna i sin tarm, för de ses som mat hos köttätaren (eftersom de är djur) och dödas och tas upp som näring. Därför har inte en köttätare rätt bakterier med "rätt verktyg" för att handskas med vegetabiliska källor, ungefär som om man skulle ge en yrkessnickare fel verktyg innan de ska utföra ett arbete. Det skulle kanske gå, men det skulle gå väldigt dåligt. Samma är det för köttätare.


Därför behöver vegetabilierna vara nedbrutna innan köttätaren äter dem för att kunan tas upp, annars går de igenom nästintill orörda. Som jag nämnt tidigare så har köttätare ett väldigt kort tarmsystem, och det väntar inte på att vegetabilierna ska hinna spjälkas färdigt, precis som att trafiken inte bara stannar mitt på en motorväg.


Vegetabilierna som köttätaren får i sig är således inte råa, de är spjälkade. Och det vore konstigt att ge dem något annat, eftersom de helt enkelt inte kan bryta ned dem på korrekt sätt.



Så varför ångkoka?


Ångkokning är den skonsammaste tillagningsmetoden.
När jag ångkokar grönsaker till mina katter så ser jag till att de är precis lagom genomkokta, nästan råa i mitten, så att så lite näring som möjligt går till spillo. Då bryter man försiktigt ner cellväggen på grönsakerna, och genom att sen mixa grönsakerna noggrant till en slät smet så har man gjort allt man kan för att de ska kunna tas upp så enkelt och naturligt som möjligt. När man ångkokar går heller inte näringsämnena ut i vattnet, till skillnad från vanlig kokning, utan de stannar i grönsaken.


Så argumentet "men det är ingen som ångkokar grönsakerna åt djuren i naturen!" håller faktiskt inte i det här sammanhanget. Nej, det är det ju faktiskt ingen som gör, men bytesdjuren är så snälla att de bryter ned vegetabilierna åt köttätaren! Så därför ska man alltid ångkoka grönsakerna innan man ger dem, för att underlätta upptaget helt enkelt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0